Redovisning ettorna - del 2

Kommer ni ihåg redovisningen jag höll för ett tag sedan?
Det var en redovisning som handlade om ettan på gymnasiet, hur man ska tänka, plugga osv... Jag höll den tillsammans med Johanna och Rebecca inför alla ettor som går natur på vår skola. Det var roligt & lärorikt. :) Tänkte att jag skulle dela med mig av den här redovisningen, just på grund av att inte bara "ettor" kan använda allt vi tog upp, utan alla kan faktiskt ha användning för det. Så jag delar upp det i några olika delar! ;) Del ett är redan publicerad. 
 
Idag handlar den om MENTALSTYRKA.
 

Hur man ska tänka:

Mentalstyrka är något jag tror man måste ha för att orka och behålla motivationen. De jag har kommit fram till att man bör lägga på minnet är följande;

- Jämför dig inte med andra!
Det är så extremt viktigt att man inte håller på och jämför sig själv med varandra, främst på grund av att alla faktiskt har egna förutsättningar. Nån är kanske bättre på språk och nån annan är bättre på matte. Så kommer det alltid vara och det är bara att acceptera. Kör ditt eget race och skit i alla andra och vad som står på deras papper! ;)

- Stressa inte! Det leder bara till att du mår ännu
sämre.
Det är faktiskt så sant! Stress gör livet bra mycket värre så försök att ta det lugnt och planera din tid. 

- Tänk positivt! Inställningen är mer än vad man tror! Man får lura hjärnan lite.
Intalar du dig själv att matte är det roligaste som finns så kanske det blir det! (För stunden iallafall!) :P

- Tänk på vad du vill göra sen; brukar ge mig motivationen. Då vet jag vad som krävs och vad jag måste jobba mot.
Ja för då vet du vad som krävs senare. Då känns inte alla prov och allt förjävligt, utan då vet du; Jag ska in på KTH och det är DÄRFÖR jag gör det här! 

- Sätt upp mål så du har något att jobba för!
Det är viktigt med mål. Man kan ha flera små delmål eller kanske ett större mål, eller varför inte både och! Men att ha något att jobba mot är viktigt! :)

- Det viktigaste av allt; DU ÄR INGEN ROBOT!
Man kan inte göra allt perfekt, felfritt hela tiden, man kan inte ha 100 bollar i luften; och det måste man acceptera och lära sig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback