Sydafrika - Dag 4, lördag 29 december

Svaret på gårdagens fråga var självklart: safari! 05.15 var det uppstigning, 05.45 placerades en och en halv muffins i magen nersköljd med (typ) saft. Jeepen förde oss sedan till en ny del av "safari-parken" och den var så extremt vacker. Helt perfekt! Ska jag lista jordens finaste platser så hamnar denna lätt topp 3. (Det var typ Nangiala fast med vilda djur och lite mer växter och savann...) Jag ville slå upp ett hus på en gräsplätt och flytta dit på studs. Där såg vi giraffer, zebror (jag ville ta med en baby-zebra hem), antiloper osv... Utöver det såg vi även ett av världens farligaste djur!!

Vi körde ner mot en liten sjö (den var så vacker) och så stannade vi där. Alla i vår bil tittade på varandra och undrade varför vi stannade här, men ingen sa något. Plötsligt så kommer det en flodhäst upp! Guiden säger; "Här har ni er hippo!" ;) Den var ganska så söt, fast den försökte skrämma oss genom att dyka ner, komma upp fnysa och öppna munnen. Jag fick även lära mig att flodhästens tänder kan bita av en krokodil om det behövs (de är ju växtätare...) Och att flodhästar dödar mer än vad the big five (lejon, leopard, noshörning, buffel och elefant) gör tillsammans under ett år! Efter att ha avslutat förmiddagens safari var det frukost och båtutflykt längs med floden. Denna dag var det fruktansvärt varmt! I solen var det upp emot 40 grader!!! Så efter båtturen sov jag ett tag i skuggan och tog sedan ett dopp i poolen. (Det sliter på kroppen att gå upp 05.15 flera dagar, även om det var värt det!)

Eftermiddagens safari bjöd som vanligt på flera djur, men det utmärkande var garanterat att lejonen hade fällt en skadad gnu som de hade gömt i en buske. Så när vi kom upp på savannen så låg de mätta i solen men ett av lejonen hade inte ätit och gick in i busken och kom ut med kött hängandes i munnen. Sen la hon sig ner och knaprade i sig något som liknande revben och senor. Rätt häftigt (även om det var lite äckligt och synd om gnun, men det är ju så naturen funkar, det var den ni såg på bild igår)! På kvällen åt vi middag och sen fiskade vi (inte jag) lite och tittade på när månen gick upp bakom bergen. :) Imorgon var det dags att resa vidare...


De var så söta när de skulle gosa med varann! :D

Coolaste giraffen jag någonsin sett. Den gömde sig bakom trädet och kikade fram ibland. Den trodde verkligen att vi inte såg den haha! ;)

ÅH mums! 
Den där blicken vill man inte ha...

Här var "kylskåpet"... ;)

Copyright på alla bilder

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback