Sydafrika - Dag 3, fredag 28 december:

Jag fick ett samtal vid 05.15 från vår guide som sa att nu var det dags att gå upp. Sagt och gjort var det bara att hoppa upp ur sängen trots alldeles för lite sömn. Morgonmellis som bestod av juice och muffins serverades en halvtimme senare och vid 06.00 avgick jeepen. Det var dags för att uppfylla en av mina största drömmar. Det var dags för safari!

Vi åkte runt på hoppiga vägar bland träd, slätter och kryp i tre timmar och såg bland annat giraff, vårtsvin, svartsvansad räv, nyala (måste kolla vad den heter på svenska..), velvet apa, zebra, kudu (ingen aning vad det heter på svenska), blesbuck, bush buck och water buck (måste kolla översättning här med) + massa fåglar av olika sorter. Det var en verklig upplevelse. Vi kom tillbaka vid 9-tiden och då var det frukost, innan vi satte oss i en av hotellets båtar och åkte längst hela floden tills den nådde ut till Indiska oceanen. Där badade vi (ganska så kallt!) och solade innan vi åkte båten tillbaka till hotellet. Jag brände totalt söder mig hehe... Jag hade till och med flipflop-bränna! (Och det gjorde så ont när man skulle sätta på sig skorna... Man fick typ kämpa haha!)

Väl tillbaka var det lunch buffé innan det var dags att återigen sätta sig i jeepen för ytterligare 3 timmars safari! Denna gång såg vi elefanter, blue wildbeast, noshörning och lejon(!) (+ massa av de andra). Lejonen var helt ärligt rätt tråkiga! De låg bara och sov i skuggan av ett träd... Elefanterna var sjukt läskiga haha! Vi kom in på en väg där de var och de hade inget utrymme att röra sig på så de gick rätt emot bilen (fort och med stora aggressiva steg) så vår guide fick backa tillbaka fort som sjutton (han sa att han aldrig har backat så fort under åren han jobbat här). Vi träffade även på dem vid ett senare tillfälle på den öppna savannen och då var de snälla och lugna. :) Men helt ärligt man blir lite skraj när en flock elefanter kommer stampande rakt emot en hehe, man känner sig ganska så liten. ;) Att åka på safari och se dessa djur i det vilda, att vara 2 meter från ett lejon, att nästan kunna röra en noshörning när den betar, det var verkligen sjukt häftigt. Det går inte att beskriva med ord vilka fantastiska djur vi har i denna värld och att se dem i det vilda, deras hemmamiljö... Amazing! :) På kvällen var det middag och sen sova. Gissa varför...? ;)


Lillsis på stranden

Här är då hotellet som heter River Lodge :)

Jag i mina zebrashorts! Guidens kommentar när jag frågade vad han tyckte: "Passa dig för lejonen...!" ;)

Detta var strutsen Dolly som vår guide var polare med! ;)
 
Copyright på alla bilder!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Åååh så mycket fina bilder!! <3

Svar: Åh tack hihi! <3
Madeleine Jacobsson

2013-01-16 @ 20:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback