Hittade det här på min förra blogg, och jag tycker definitivt att det är värt att nämnas igen...

Genom någon annans ögon



Jag är trött på hur lätt människor skapar sig förutfattade meningar om människor i deras omgivning. Trött på att människor tror på precis alla rykten de hör om någon. Jag menar, hur i helv*te kan man veta hur en människa är om man inte har pratat med henne/honom? Bara kanske sett henne/honom på avstånd. Någon kanske har nämntnågot om den personen som inte var så jättebra och direkt när man hör det så sväljer man allt med hull och hår och tror på vartenda litet ord, utan att man egentligen har en aning om hur det egentligen ärVi människor är så himla lätt påverkade!

Jag förnekar inte att jag inte är likadan, för självklart är jag också det, iallafall lite. Man tror på rykten och när man får syn på personen så kommer genast det där upp i huvudet om att "Juste, det var han som gjorde det där!" eller "Aha det var hon som...." Det är bara taskigt och tragiskt att ta personen för vad andra säger att den är. Man ser personer man inte känner, men som ens kompisar känner, genom ens kompisars ögon. De har en gång sett personen göra något dumt och vipps så vet alla det och då kommer man ihåg det och så börjar man tro saker om personen och skaffar sig massa fördomarOch allt blir bara fel i slutändan! Och jag är trött på att vissa är såhär, och som jag redan nämnt. Även jag är såhär ibland, och jag erkänner gärna det för man lär sig av sina misstag, man får bara fel uppfattningar om personerna vilket är synd. Jag är inte extrem men visst tror jag på saker jag hör ibland. Dessutom är ugefär 50% av alla rykten falska. Men: Jag är trött på det här!

Därför ska jag en gång för alla sluta med det här. Visst klart att jag kommer lyssna på saker som folk säger och så, men jag kommer inte låta det påverka vad jag tycker om personen. Det har hänt för många gånger att personerna har varit någon helt annan än vad man har trott tack vare fördomarna. Jag har äntligen förstått och insett det här nu och därför är det slut. Man tjänar ingenting på det alls. Ska jag lära känna någon så ska det vara genom MINA ögon och inte genom någon annans. Jag ska bilda mig en egen uppfattning om människor (vilket jag gör idag, men jag antar att jag har låtit rykterna påverka även mig lite för mycket ibland...). Men nu är det slut med det där att ryktena ska få påverka mig. Nu har det bara jag och mina ögon som kommer se personerna för vad de egentligen är. För jag vill inte lyssna på allt skitsnack och låta det påverka mig.



Jag är mig själv och då ska jag agera som jag vill! 

Jag tror att det är fler än jag som känner igen sig i det här, och det enda som jag kan säga är att lyssna på dig själv och fråga dig, gör jag som JAG vill?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback