En dag med Amanda och Pippi


Hittade ett gammalt inlägg jag skrev till Amandas blogg första gången jag ridit Pippi! Amanda har inte lagt upp det än hehe, så jag passar på att göra det! ;) Enjoy:
__________________________________________________________________



Jag & ponnyn Zsanelka

Ska börja med att presentera mig lite kort…

För er som inte vet vem jag är så heter jag Madeleine och är 17 år gammal. Går samma gymnasium som Amanda. Amanda läser sam och jag natur. Vi har lärt känna varandra genom hästarna och även lite bättre genom skolan och gemensamma vänner. Jag har ridit sen jag var 6 år gammal och rider just nu på ridskola två gånger/vecka med inriktning framförallt på hoppning, som är min personliga favorit! ;) That’s me! ;)

En dag med Amanda & Pippi

Idag fick jag den stora äran att tillsammans med min lillasyster Caroline följa med Amanda ut på Elfvik för att hänga med henne och hennes ponny. Dagen inleddes inte särskilt bra med spöregn, gråa moln och två lätt morgontrötta tjejer, men när vi finally (efter 20 minuters moppeåkande) nådde Elfvik ändrades det hela. ;) När man mötte en glad Amanda och en söt Pippi i stallgången kunde man inte annat än le och humöret höjdes till toppen.

Efter att Pippi var i ordning gjord så trotsade vi regnet och ledde ut henne från stallet. Amanda frågade om vi ville rida (och vem säger nej då?). Carro fick hoppa upp och skritta fram. Jag och Amanda traskade glatt på bredvid Pippi som gick med öronen framåt och verkade trivas rätt bra! ;) Först ner till fölen och sen vidare genom den leriga skogen (mina Converse har sett bättre dagar) för att sedan komma upp vid den stora ridbanan (som också hade sett bättre dagar). Underlaget var helt okej, två större pölar och en del små, men ridbart var det i alla fall. :) Pippi tyckte dock inte att det var så mysigt att plaska runt där, men efter en stund blev det ändå helt okej.




Amanda bytte plats med Carro efter lite aj:ande och skrittade iväg runt banan och kände på Pippi, men kom ganska fort tillbaka med kommentaren; ”Jag har för mycket träningsvärk för att rida!” ;) Så då blev det min tur lite fortare än väntat. Så med ett leende på läpparna fick jag hoppa upp på den snygga ponnyn. Nu väntar ni med spänning på fortsättningen om hur det gick, och ni behöver inte vänta länge för här kommer den…


Pippi & Amanda

Väl uppe så såg jag framför mig hur det brukar se ut när Amanda rider henne och tänkte att det alltid ser så enkelt ut, så jag kände; ”hur svårt kan det vara?” Den tanken fick jag ganska snart äta upp… För lätt var hon inte! Jag började mest med att känna in mig på henne, ni vet som man gör första gången man rider en häst, kollar av tempo, lite ställning osv… Sen bytte jag varv och gångart om vart annat. Jag bytte även skor en gång haha! För oss som inte är vana att rida i Converse så kan jag säga att det är grymt svårt, man får inget stöd vid benen och det var jättesvårt att trampa ner hälarna. Hunterstövlarna gjorde det lite lättare, men de var mycket klumpigare än vanliga ridstövlar… Nog om skor. Efter en halvtimmes ridande var jag helt slut och kände mig rätt nöjd. :)

Hur Pippi var att rida?
Som Amanda sa: Hon är svår. Och jag kan inte annat än att hålla med av den lilla uppfattningen jag hann bilda mig. Det är ingen häst du bara sitter upp på ställer lite, driver lite och sen går den superfint. Nej Pippi måste RIDAS ordentligt. Mycket hand, mycket ben och full koncentration. Men när hon går, då går hon riktigt fint. Väldigt fin ponny, med en egen vilja! ;) Dock var hon riktigt rolig att rida, en liten utmaning.

Vi återvände till stallet, alla fyra ganska glad tror jag! ;) Pippi blev avspolad och Carro & jag var mer än nöjda över dagen på Elfvik med Amanda. Efter morötter och plåster på båda mina ringfingrar satte vi oss åter igen på moppen för hemfärd.

Tack än en gång Amanda (och Pippi!) ♥

Some pics:



Jag är glad haha!
Wroooooom....
Helt i luften ;)
Kolla steget! Sicken snygg ponny du har Amanda!


Steget igen (!)
Är man ridtjej så är man... ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback