Lär dig allt du behöver veta om hästar... ;)

Jag skriver ju en del om mina ridpass, men jag kan gissa på att rätt många av er inte vet så mycket om hästar (eftersom detta inte är någon hästblogg) vilket gör att det hela kan vara lite ointressant att läsa. Men så tänkte jag att jag kan förklara lite enkelt för er om ni nu skulle känna för att läsa hästinläggen så att även ni förstår! ;)
 
Vi kan börja med så enkla saker som sadel och träns. Sadeln är det som ligger på hästens rygg som ryttaren sitter i. Det som man har foten i heter stigbygel. Från knäet och neråt (främst vaden) kallas för skänkel och det är den man använder för att hästen ska gå framåt. Träns är det som sitter på hästens huvud och det som ryttaren håller i kallas för tyglar. Tyglarna används för att styra hästen och det fungerar genom att hästen har en metallbit i sin mun, även kallat ett bett. 
Det ryttaren har på huvudet kallas ridhjälm och det man har på överdelen av kroppen kallas för ridväst. ;)
Allt syns tydligt på denna bild:

 
Hästens olika gångarter (alltså för oss gå och springa) kallas för skritt, trav och galopp. Skritt är när hästen går. Trav är när hästen joggar. Galopp är när hästen springer fort. Halt är när hästen står stilla.
När man rider brukar man variera sig i alla tre gångarter. T ex så brukar man hoppa i galopp (ibland även i trav) men aldrig i skritt. Vissa övningar går inte att göra i galopp osv...
När man rider gör man olika "ridvägar" i olika gångarter och man strävar oftast efter att hästen ska gå i form, eller gå på tygeln (samma sak), vilket innebär att hästen höjer ryggen, trampar under sig med bakbenen och kröker på nacken (bild nedan). På detta sättet slappnar hästen av och blir mjuk och följsam i sidorna. (Detta är avancerat ;))
 
Hur gör man då för att komma till det läget där hästen går i form? Jo man jobbar med olika ridvägar och övningar. T ex rider man volter (alltså runda ringar), raka linjer osv... Ni ser några ridvägar nedan.
 
 
När man rider dessa ridvägar kan man undertiden göra olika saker som kallas skänkelvikning, öppna, sluta, förvänd sluta, förvänd galopp osv... Detta är på en högre nivå och någon som inte rider kommer inte förstå detta... :P Men t ex skänkelvikning är när hästen går åt sidan och korsar benen. Nedan ser ni ett litet filmklipp på det som jag hittade på Youtube.



Och när man gör dem här övningarna och rider på ridvägarna finns det en sak man gör som är viktig för att hästen ska gå i form. Det kallas att ställa. När man ställer en häst så får man den att titta liiiiite liiiite åt ett håll. (Antingen höger eller vänster och det beror på vilket varv man går i. Höger varv = höger ställning...) Man kan tänka sig att man ska se utsidan på hästens näsborre och lite av ögat. Gör man det här när man rider ridvägarna och gör övningarna så kommer hästen förhoppningsvis att slappna av och börja arbeta under sig med sina bakben och höja ryggen. (Dock är detta VÄLDIGT förenklat, för att rida hästen i form är inte lätt och det krävs mycket ridning av ryttaren för att få hästen dit och det tar flera 100 timmar på hästryggen innan man kommer dit men detta är iallafall en förklaring så att ni förstår. ;)) 
 
Sedan har vi min personliga favorit som kallas hoppning. Hoppning är en annan "gren" inom ridningen. Det ni läst ovan kallas dressyr. Hoppning går ut på precis det som namnet berättar. Man hoppar över hinder, stora och små, breda och långa, låga och höga! ;) Man rider olika banor och olika linjer och hoppar framförallt olika typer av hinder. Hinder finns i alla utseenden och olika färger. De vanligaste är räcke (eller rättuppstående), kryss (ser ut som ett liggande X) och oxer. (Hindret jag hoppar på bilden nedanför är en oxer. Hindrena i filmen längst ner är räcken.) I hoppningen gäller det rida bra vägar, komma rätt på hindrena så att hästen får en chans att komma "rätt" på hindret. Hoppningen är min personliga favorit på grund av att det är mer action och det går fortare än dressyr. Dessutom känns det inte som att det behöver vara riktigt lika snyggt! ;)


Viktigt att tänka på inom alla "grenar" i ridsporten är sin egen sits, alltså hur man sitter på hästen. Att man håller händerna rätt, att skänkel ligger i rätt läge, att blicken är framåt och att använda magmusklerna så att man sitter upprätt och känner båda sittbenen. Inte lätt med alla små detaljer haha! ;) 

Här har ni en annan film där jag rider Perdita. Med i filmen finns alla gångarter och ett hopp. Dessutom går hon på tygeln i vissa delar av klippet också. Som en kort sammanfattning av allt ni lärt er idag! ;) Kort sagt är detta det jag håller på med på en del av min fritid och något som har funnits i mitt liv sedan jag var 6 år gammal. Och jag tycker fortfarande lika mycket om det. ♥ 



Nu kan ni allt ni behöver veta om hästar för att förstå vad jag håller på med när jag sitter på hästryggen.... ;) Haha! KÄÄÄÄNNN IRONIN!
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Du är så jävla bra älskling <3

Svar: Hihi du är hjärtat! <3
Madeleine Jacobsson

2012-10-30 @ 17:11:49
URL: http://linneatornbloms.blogg.se
Postat av: Anonym

Lidingös mest patetiska tjej

Svar: Haha tack för din fina kommentar!
Madeleine Jacobsson

2012-10-30 @ 17:41:53
Postat av: En bekymrad läsare

Trodde att din blogg handlade om foto och fotografering?? Hallå ditt bloggnamn är ju faktist PHOTOmade..!

Svar: Som du önskar så lovar jag att blogga mer om foto! Jag vet att det är mitt namn och håller helt med dig om att jag inte levt upp till det namnet till 100 % men jag ska göra mitt bästa för att ändra på det. :)
Madeleine Jacobsson

2012-10-30 @ 19:40:20
Postat av: En bekymrad läsare

Kul, se fram emot det! :)

2012-10-31 @ 10:08:55
Postat av: Stockholmsjenna

Vill bara tipsa om bloggtävlingen jag har på min blogg där du kan vinna biljetter till Stockholm International Horse Show

2012-10-31 @ 11:13:23
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback