Avundsjuka

 
Ett ämne jag länge velat ta upp är avundsjuka. Något jag vet finns i allas liv. Klart att man varit avundsjuk någon gång, när man ser någon klara något man själv vill klara av, eller när någon har något man själv alltid velat ha. Det finns hur många exempel som helst. Men enligt mig finns det två olika typer av avundsjuka också... Skillnaden mellan dem är väldigt stor.
 
Vi kan kalla dem den bra avundsjukan och den dåliga avundsjukan. Den bra avundsjukan är ovanlig och den dåliga finns överallt, hela tiden. 
Den dåliga avundsjukan är den värsta sjukan man kan ha. Den dåliga avundsjukan innebär helt enkelt att man blir avundsjuk, och för att man då ska känna sig bättre själv trycker man ner människan man är avundsjuk på. Extremt vanlig är denna typ av sjukdom! ;) "Åh nej nu lyckades hon med något jag inte klarar. Nu ska jag sätta dit henne lite och säga det här så kommer hon må mycket sämre!" Ibland gör man det medvetet, ibland omedvetet. Men personen man utsätter det för kan antingen ta det som en komlimang (för det är ju egentligen det de är! ;) Någon vill ha det du har eller så vill någon lyckas med det DU gjorde för han/hon diggade det) eller så mår man dåligt över det. Något som man själv kanske var så nöjd med att man klarat eller att man äntligen jobbat ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa DET DÄR man verkligen ville ha och det första som händer är att du får skit upplängd rätt i ansiktet. Jag tycker inte att det är okej någonstans. Var gärna avundsjuk, men använd avundsjukan på ett bra sätt. Jag vill föreslå den bra avundsjukan som ett alternativ. ;)

 Den bra avundsjukan innebär att man är avundsjuk på något någon annan har klarat av eller äger, MEN istället för att trycka ner den andra människan och få den att må dåligt så glädjs man för dennes skull. Man unnar någon annan framgång, t ex en bra blogg eller ett grymt betyg. Man behåller sin avundsjuka inom sig och blir istället glad för att någon annan lyckats bättre än man själv. (Jag vet att det här kan vara fruktansvärt svårt, men det går!!!!!). Och det bästa med det hela är att alla mår så mycket bättre av det. Man ser den personen som en inspirationskälla eller som motivation. Något i stil med: "Men om hon klarar det där är det klart att jag kan!" eller "Ballt! Det där vill jag också klara!" och så börjar man jobba mot det. Det är bra avundsjuka! Man triggas till att göra något utan att man själv eller den andra personen mår dåligt över det. 
 
Avundsjuka kommer alltid att finnas, men vi borde använda det på ett bättre sätt och hämta inspiration i andra människor när vi blir avundsjuka. :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback