Hur är det att ha tandställning?

Här är ett inlägg jag skrev innan jag tog ut tandställningen:
 
Satt och funderade på vad jag ville skriva om. Något ovanligt, något som inte så många har bloggat om... Men vad? Och då kom jag på det! Tandställningen! Den där metallbiten jag har har i munnen och som jag hittills dragits med i 9 månader. Det gråa som täcker mina tänder och som oftast är ivägen, men som jag ändå (på något konstigt sätt) står ut med.

Först lite bakgrund till det hela;
Den 11 november 2011 satte jag in tandställning på min överkäke. Den 10 februari 2012 satte jag in tandställning på min underkäke. Anledningen var att jag har ett bettfel som gör att jag "biter" mig själv i gommen.

För er som inte vet hur det är att ha tandställning tänkte jag nu berätta hur det är. För det är faktiskt en känsla som är svår att beskriva. Innan jag satte in min tandställning så fick jag höra historier om hur ont det gjorde, men att det var värt allt i slutändan. Jag kan inte annat än att hålla med dem. Jag har haft så fruktansvärt ont emellanåt, så ont att jag bara velat lägga mig ner och gråta, men när jag ser vad som har hänt med mina tänder inser jag att DET KOMMER VARA VÄRT DET! För vilken otrolig skillnad man ser så fort! (Vilket gör att man hela tiden vill ha kvar den). Det andra som jag tycker kännetecknar tandställning är att man först är så ovan. Det känns så fel i munnen och den passar inte in där. Leendet i spegeln ser fruktansvärt ut och man vill bara bryta ihop, men... Man vänjer sig fort! Snart känns det rätt och den passar. Nästan så att man undrar hur det skulle vara utan den. Leendet i spegeln blir bättre och bättre, man börjar trivas lite smått. ;) Jag fortsatte bara le.

Lite innan och "under tiden" bilder;





Ser ni skillnaden?

"Jobbiga saker":
- Tandställningen är ivägen när man ska äta... Mat fastnar jättelätt *euuuw*!
- Man kan inte äta allt man vill! Risen, morötter, äpplen, tuggummi...
- Den gör ont.
- Man måste gå till tandläkaren var tredje månad.

Trots dessa grejer ovan ångrar jag verkligen inte att jag satte in den. Trots all smärta, alla tandläkarbesök så är jag verkligen mer än nöjd. Mina tänder är numera HELT raka och jag är så glad! :D (Ler hela tiden ;))
Det enda jag väntar på nu är att ta ut den! Vi får se när det blir av! :)


Mitt leende i november 2011... (Extremt stel och obekvämt...)


Mitt leende nu juni 2012 :) Lite mer bekvämt!

That's the tandställning! Jag trivs riktigt bra med den nu! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback