M a t

Tänkte ta upp lite om det här med vad man ska äta när man tränar/vad man inte ska äta/dieter osv...

 

Jag tränar regelbundet för att min kropp ska må bra. Jag vill inte gå ner i vikt. Jag strävar inte heller efter att gå upp i vikt och bli biffig, men att gå upp något/några kilo i muskler skulle min kropp behöva (och det jobbar jag en del emot). Men det är inte därför jag har valt att börja träna. Jag tränar av den första anledningen jag nämnde ovan.

 

Men sen är det så att det har kommit massa olika dieter, sockerfria livsmedel, nyttiga livsmedel, speciella livsmedel för folk som tränar, proteinpulver osv... Jag har ingen åsikt om någon av dem eftersom att jag aldrig prövat, men ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte riktigt. Jag vill inte gå på någon diet, och som sagt; jag är inte ute efter att bli biffig så proteintillskott behöver jag inte heller. Förut tänkte jag mycket på vad jag åt. Det fick inte vara för mycket godis och kakor, jag åt inte för mycket osv... Men sen kom det en dag i mitt liv då jag förstod att varför ska jag fundera så mycket på vad jag stoppar i mig? Jag kommer bara må sämre om jag vet vad allt innehåller... (Nu säger jag inte att man ska sitta och trycka i sig massa skräpmat & godis, man får tänka efter lite själv.) Men jag har kommit till slutsatsen att jag kan äta lite av varje, maten ska alltid se glad ut och sen tränar jag regelbundet på det. Det funkar för mig! :)

 

Lite av varje: Innebär att jag äter lite av allt, kött, potatis, ris, kyckling, godis, frukt, kakor, osv... Jag äter inte jättemycket kött eller jättemycket potatis; utan helt enkelt lagom av båda. Och jag äter alltid tills jag blir mätt. Det tycker jag är viktigt. Ibland unnar jag mig lite godis och kakor, men inte varje dag! ;)

 

Maten ska alltid se glad ut: Om maten ser glad ut är det oftast en bra måltid! (inte så att den ska ligga formad som en smilies). Utan mer att den glad vara (färg)glad! :D För är den färgglad innehåller den nästan alltid kolhydrater, protein och vitaminer. Det jag framförallt syftar på är grönsaker och frukt! De målar ju hela tallriken haha!

 


Glad mat! (Bildkälla HÄR!)

Tråkigt mat! (Bildkälla HÄR!)

 

Sist men inte minst träna regelbundet: Ja det är faktiskt så enkelt som det låter. ;) Jag pallar mig iväg till gymmet nån/några gånger i veckan. Sen är jag i stallet två gånger och jag försöker även ut och springa en gång i veckan.

 

Dessa grejer i kombination fungerar för min kropp. Vi är alla olika och våra kroppar fungerar på olika sätt så det gäller att hitta sitt eget. Mat är en svår fråga med stora disskussioner, men jag lyssnar inte så mycket på "experterna" utan mer på min egen kropp och låter den berätta vad som är rätt och fel. Det är min åsikt om mat och träning i kombination. :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback